Un Viaje - испански по метода Класическа сугестоп&#
  • Начало
  • За мен
  • книги
  • Сугестопедия
    • Студио "Un Viaje" >
      • Нива на обучение
      • Курсове >
        • Програма за курсове
        • "Cafe con caña"
        • Необходима информация
      • Други дейности
      • Приятели
    • Проф. Д-р Георги Лозанов
    • Проф. Д-р Евелина Гатева
    • Фондация Проф. Д-р Георги Лозанов
  • Галерия
    • Снимки
    • Видео
    • В "Un Viaje" творим
    • В медиите
  • Blog
  • Контакти

Силата на обръщението:                                           Учител и Учителка или Госпожа и Господин

9/12/2022

Comments

 
На прага сме на поредната учебна година. И всяко начало носи със себе си нова надежда. Надежда за по-добра образователна система, за по-добра обстановка като цяло в училище, за по-добри взаимоотношения между ученици, учители и родители, които да доведат до по-добри резултати за всички, както образователни, така и възпитателни.

Големите промени всъщност са низ от малки стъпки, някои от които почти незабележимо, но в дълготраен срок, мощно и значително донасят сериозна промяна в цялостните обществени нагласи.   
Една от тях, според моето скромно мнение, е промяната на обръщението към учителите в училище от Господин и Госпожа към красивото и звучно Учител и Учителка. Всъщност думите сами го подсказват - уча, училище, учебен поцес, ученолюбив, учебник, ученик и както е логично да се продължи, учител, учителка...

Какво се крие зад думите Учител и Учителка:
1. Специалист, който обучава ученици;
2. Лице, от което някой учи нещо или лице, което има последователи на своята наука, духовно учение, практика, методика и т.н.
Примери колкото ни се искат!


Когато се обръщаме към някого с Гсподин или Госпожа имаме намерение да се отнесем към непознато лице с някакво обръщение, съобщение, предуреждение и т.н. В официални документи може да изразим молба, заявление, оплакване, възражение, искане и т.н. В съчетание с фамилно име или с название на длъжност или професия - тези обръщения се използват за учтиво назоваване на мъж или жена при конкретно обръщение към него или нея. Но отново имаме предвид непознати личности.
Кое е по-близко до ситуацията в училище? Всеки би могъл да си отговори на този въпрос. Учителите не само са непознати, напротив, те присъстват в живота на децата и семействата им пълноценно и пълнокръвно. Те са част от ежедневието, от процеса на изграждане на една личност. Присъстват в конкретни етапи от живота на децата, имат своята специална роля и е добре да бъдат назовавани по начин, които показва точно такова специално отношение към тях.

Самато обръщение Учител или Учителка е много красиво и съдържа в себе си сила, която е способна да предава както спокойствие и доверие, така и да омекоти напрагнати ситуации и взаимоотношения. Представете си колко пъти в ежедневието си едно дете казва Госпожо или Господине: вероятно десетки пъти, а в по-малките възрастови групи - стотици. Майки на първокласници са ми споделяли, че понякога дацата им се обръщат към тях с Госпожо!? И вместо това детето десетки или стотици пъти да казва Учителко или Учителю...

Повторете наколко пъти самите вие едното или другото и ще усетите разликата във вибрациите на обръщенията.

Ясно е, че зад думите Учител и Учителка стои глаголът „уча“. Тоест, с обръщението веднага имаме и съответното действие.

Можем да погледнем и кой глагол стои зад Господин и Гспожа, а той е „господствам“. Има ли нужда да се коментира дали това е подходящо за каквито и да е учебни дейности?!

Разучих, че на законодателно ниво няма официално прието обръщение към нашите български учители и че всяко училище според своя „Етичен кодекс“ може да го определи. Не знам защо преди години се е приело генерално обръщението Госпожо или Господине, но винаги може да се пристъпи към нещо по-добро.

Има училища в България, в които официално и много мъдро е въведено обръщението  Учителко и Учителю; има и колеги, които сами са предложили на децата да се обръщат към тях така. Аз самата имах щастието да чувам това обръщение в учебна среда и мога да споделя, че усещането е изключително. Да, аз съм Учител и обичам своята професия, обичам училището, обичам процеса на учене като цяло. Когато в ежедневието ми съм наричана по този начин, моето усещане е за това, че съм си на мястото. Госпожа съм и в магазина, и в градски транспорт, и в банката и къде ли още не...
И нямам против това обръщение като официално прието.


Както и не считам, че само промяната на обръщението е необходима, за да имаме по-блестящи, искрено отдадени на образованието Учители. Но съм сигурна, че би помогнало на много от тях да пожелаят да бъдат такива. Зад всяко наричане стои отговорност, а да бъдеш наречен Учител е изключително отговорно.

С начина на обръщение към учителите с времето ще им бъде предадена повече сила да бъдат такива; ще се промени и тяхното вътрешно състояние и отношението им към процеса.
Както и отношението на обществеността към Учителя.


Малка стъпка, но важна!

С пожелание за спокойна, съзидателна и вдъхновена нова учебна година, скъпи Учители, Ученици и Родители!

                                                                                                                               Ирена Младенова
                                                                                                                      септември, 2022 година


Picture
Comments

    Archives

    November 2021
    June 2021
    March 2020
    July 2019
    April 2019
    March 2019
    October 2018
    April 2018
    February 2017
    January 2017
    November 2016
    December 2015
    November 2015
    October 2015
    September 2015

    Categories

    All

    RSS Feed



​Сугестопедия, Класическа сугестопедия, Сертифициран сугестопедагог, Методът на класическата сугестопедия, Сугестология, Георги Лозанов, Фондация "Професор Доктор Георги Лозанов и Професор Доктор Евелина Гатева"
created with love by sluchka